Salah Siapa? Salahkah Kita?

Dunia nie ada lelaki dan perempuan. Kan? Sifat lelaki sememangnya 'aktif' sikit daripada perempuan. Perempuan pula lebih lemah lembut. Agama Islam telah mengajar kita tentang adab adab pergaulan. Mesti korang dah belajar kan? Di ajar kat sekolah mahupun di rumah..

Kadang kadang kita tak sedar yang kita nie 'terlebih' mesra dalam pergaulan antara lelaki dan perempuan. Tak kesah laa lelaki atau perempuan, kalau di 'layan' lebih sikit mesti ada jer perkara buruk yang berlaku selepas tu. Mula lahh terlanggar laa, terpegang laa, itu laa ini laah.
Mesti korang perasan kan? Yang ternampak semua rasa mcm tak endah jer. Takda sifat untuk menegur. Yang paling sedihh mereka akan cakap apabila sedang 'syok' bergaul....
 " Alaaaa itu semua perkara normal.. "
" Eh terlanggar jer kan? " (padahal sengaja)
" Biarlaah, dia tak marah kau sibuk pehal ?? "
" Masalahnyerr awek/pakwe kau ker sekarang ?? "
" Adoiyaii, bukan buat ape pun. Lagipun orang lain kat luar tuu buat boleh.. "
Mula mula terlanggar bahu/terpegang tangan... Selepas tuu buat benda tak senonoh. Yang sebenarnya kita ( lelaki dan perempuan ) perlu lebih berhati hati apabila bergaul. Cara percakapan apabila kita sedang bergaul pun kita kena ambil berat jugak sebab, orang yang nak ambil kesempatan kat kita tu akan ckp mcm mana dialog diatas tuu. Kita memg nampak dia mcm tak sengaja, tapi berkemungkinan besar meraka mahu mengambil kesempatan.

Salah siapa sebenarnya? Dia? Kita? Mereka? 

   Soalan / Pandangan
Kalau lah anda ternampak seorang lelaki dan seorang perempuan sedang bergaul di luar batasan seperti berdua-duan di tempat gelap.. 

Apa tindakan anda sebagai seorang muslim/muslimah yang prihatin
untuk mencegah perkara tersebut?

8 comments:

ieda CUMA said...

tegur? errrr~ brani ke nk tego nih? jap nk pk.. hahahaha..

azmie said...

berdehem2 kot2 dorg sedar ape yg dorg sdg buat.. org zaman skang ni klo ckp lebih sket kuar parang pistol segala.. huhu~~

sakura_sue said...

sergah je.. hehe

roborobot said...

ieda > cuba laaa, silap silap pasangan tuu menggulupr. Hahaha. * tegur cara baik sudah :D

azmie > betul tu, pastu panggil abg.pegecut kan ?!

sakura_sue > wahhhh, mcm kucing je kan? HAHAHA

Farhah Azman said...

no komenn...tett...haha

roborobot said...

Farhah Azman > Tegur sudah la,msti gelabah nye. Haha

cik kacak said...

kita report ustaz . HHE

http://celotehsikacak.blogspot.com/2011/06/tarik-lah-sampai-longgar.html

roborobot said...

cik kacak > bagussss. Kikiki