Pesta Kematian - Sulawesi

Mati, adalah perkataan yang amat ditakuti oleh semua manusia. Semua manusia akan mati, dan tiada manusia akan hidup selama lamanye. Korang pernah dengar Pesta Kematian? Mungkin yang pernah tahu pasal Pesta nie, tapi saye nak terangkan serba sedikit info tentang Pesta Kematian nie kepada orang yang bermiant nak tahu. Sumber info nie telah saye dapat di satu artikel.



Pesta ni diadakan dua kali. Keluarga si mati juga mesti mengadakan Peta nie untuk meraiakn si mati. Nak tak gambar kat atas tu? Mayat tu sebenarnya tak hidup pun, tapi hanya untuk di raikan. Selepas itu, mayat yang diraikan akan digantikan kain kafan yang baru. Tujuan Pesta Kematian ni adalah penting untuk roh si mati ke alam dunia abadi........

Amacam?? Seram tak?? Gigil kepala lutut?? Haha

Setiap masyarakat mempunyai kepercayaan dan kefahamn masing masing >.<


4 comments:

Cikgu Suraya said...

http://surayaartis.blogspot.com/2011/07/dia-dah-pergi-tinggalkan-kami.html

Gen2Merah said...

huh.. macam2 kan.. seram tul tengok..
Salam kunjung mengunjung
~Gen2Merah (",)

cik azeya said...

fuh! menakotkan. -_-

amir aizat said...

errr eee